Työprojektit määrittävät
46
osaltaan sitä, mitä laitteita kytken ja miten?, Hulkkonen kiteyttää.
Alku-uralla laitteita alkoi kertyä, kun musiikintekijä
huomasi uusien hankintojen inspiroivan. Komponentteja tulee ja menee. Keikoille hän
mobilisoi osan studiostaan.
JORI Hulkkonen, 40, on tehnyt elektronista musiikkia
ammatikseen 1990-luvun alusta. 1990-luvulla keräily ja laitenörtteily veivät aikaa varsinaiselta musiikin tekemiseltä.
Balanssin löytäminen oli vaikeaa, sillä tekniseen puoleen on helppo hurahtaa. Matkan varrella laitteiden kierrättämisestä on tullut hamstraamista tärkeämpää.
?Kun tuntuu, että olen saanut vehkeestä kaiken irti
eikä se enää tuota kiksejä, laitan sen eteenpäin ja otan
tilalle jotain muuta. Monitoimimiehen
työkalu on oma studio.
?Studio on muuttunut matkalla voimakkaasti. Minua kiehtoo kuitenkin. Hänen
työkenttänään on koko planeetta. henkilökuva
Jori Hulkkonen
Teksti ja kuvat Matti Komulainen
Äänen ehdoilla
studiossa
Tuottaja-muusikko-dj Jori Hulkkonen tekee
musiikkia ja remiksaa Alppi-Houz-studiossaan
Turun taidemuseon naapurissa
Asiat vaativat oikean ajan ja paikan ennen konkreettista toteutusta.?
47. Siinä rätälöidään omiin tarpeisiin sopiva kokonaisuus erikseen hankittavista osista.
?Mikään ei ole ennalta määriteltyä, jokaisella palikalla on oma tehtävänsä. henkilökuva
enemmän musiikin valmiiksi saaminen ja se, mitä
instrumenteilla voi tehdä.?
Muuttuva kokonaisuus
Ruotsalainen Clavian Nord Modular on osoittautunut innostavaksi innovaatioksi. Se on kuin muuri yleisön ja esiintyjän välissä. sen kanssa voi leikkiä vaikka kotisohvalla?, Hulkkonen nauraa.
Tilausteoksen Rauta-aika/Softa-avaruus kantaesitys Turun Sibelius-museossa huhtikuussa edellytti vuorostaan suuremman laitekokonaisuuden tuomisen studiosta. Raudoilla työskentelyyn liittyy tietty vaara-aspekti . Dj-keikoilleen Hulkkonen pakkaa vinyylin lisäksi usb-tikut.
Kalustossa määräävä kriteeri on liikuteltavuus. emme lähde kokeilemaan omia rajoja lavalla.?
Acid Symphony Orchestra operoi hankkeiden välimaastossa.
?Olen kirjoittanut osuudet kaikille soittajille, ja siinä on lisäksi improvisointia: ohjelmoin kaikki rummut ja miksaan koko homman livenä. Joillakin suotimilla taas
muokataan vaippakäyrää . Acid
Symphonya mietin varmaan kymmenen vuotta ennen kuin se toteutettiin, samoin Sin
Cos Tania. Työ on manuaalista, vaikka soittimet
tukevat usb-formaattia. Hauskoja ominaisuuksia on muun muassa sisäänrakennettu kaiutin . periaatteessa mitä tahansa saattaa tapahtua. Esimerkiksi Korgin kehittämät halvat
analogiset Volca-syntetisaattorit kulkevat kätevästi mukana.
?Ne on vähän lelumaisia mutta todella monipuolisia ja mielenkiintoisia laitteita. Läppäritouhu voi olla teknisessä mielessä paremman kuuloista, mutta siitä
puuttuu ennustamattomuuden ulottuvuus.?
Dj:näkin Hulkkonen tunnustautuu konservatiiviksi eikä käytä läppäriä.
?Uusi musiikki tulee diginä ja vanhempi vinyylinä. Lopputulos on aina omaperäinen.?
Hulkkonen tunnustaa, että musiikissa kannustaa
omalaatuisen äänimaailman luominen.
?Suurin osa moduleista on analogisia, mutta yhä
enemmän tulee mielenkiintoisia digitaalisia palikoita,
jotka pohjautuvat vaikka 1980-luvun tietokonepelichippeihin.?
Modulaarimaailmassa houkuttelee sekin, että yksittäisten osien hintahaarukka ulottuu viidestäkymmenestä eurosta muutamaan sataan. Omaa musiikkiaan hän esittää livenä, jolloin mukana on aina studiosta mobilisoituja laitteita.
Sin Cos Tan on kahden miehen popprojekti, Acid Symphony Orchestra taas ikonisille
Roland TR-707 ja TB-303 -syntetisaattoreille perustuva kymmenjäseninen bändi. Siinä kiehtoo se, ettei kellään ole samanlaista laitekokoonpanoa eikä kukaan kytke niitä
samalla tavalla. Myös
konseptin toteutus vaati tavanomaista enemmän työstöä.
?Konkreettinen sävellys syntyi siinä vaiheessa, kun päätin mitä laitteita otan mukaan
ja aloin tekemään kytkentöjä. Olen
käyttänyt niitä jonkin verran livekeikoilla. Käytän 32 gigan usb-tikkuja, joissa on kansiot omalle musalle,
omille remikseille, parille frendille, houselle, teknolle ja vastaaville geneerisille jaotteluille.
Vanhoja juttuja on kiva soittaa vinyyliltä fiiliksen takia.?
Sin Cos Tan erottuu Hulkkosen muista töistä monessa suhteessa.
?Se ei perustu improvisointiin, vaan treenaamme biisirakenteet ja pysymme niissä. Yksi oskillaattori esimerkiksi
tuottaa pelkkää aaltomuotoa. Täydennettynä
koko laite on tavallaan uusi, sillä se avaa ennen kokemattomat mahdollisuudet kytkeä.
Jori Hulkkonen vie osan studionsa laitteista konsertteihin.
Huhtikuussa Hulkkonen kantaesitti teoksensa Rauta-aika/Softaavaruus Turun Sibelius-museossa.
?Tämä on osaltaan vähentänyt tarvetta ja mielenkiintoa hankkia muita vermeitä.?
Hulkkosella on lisäksi luotettavia perustyökaluja,
jotka ovat seuranneet studion päivityksestä toiseen.
?Tietyt laitteet tekevät määrätyt asiat paremmin
kuin mikään muu. Klubikeikalla pystyn lisäämään intensiteettiä tai muokkaamaan
soitetta eri suuntiin yleisön reaktioiden mukaan.?
Hulkkosta kiehtoo live-elektro, eikä hän halua soittaa kannettavalla tietokoneella,
vaikka sen suosio kasvaa koko ajan.
?On ahdistavaa tuijottaa ruutua. Improvisaation osuus oli siinä keskeinen ja merkittävä.?
Metodi toimii myös klubiympäristössä.
?Soitin Helsingissä samanhenkisen jutun, joka oli kuitenkin muodoltaan teknolive.
Käytännössä suurin ero Sibelius-museoon oli se, että mukana oli pari rumpukonetta, joilla luotiin tanssittavuus. Se
on perinteistä bändien live-esiintymistä . Lyhimmillään ollaan soitettu 40
minuuttia, pisimmät keikat ovat kestäneet kaksi tuntia.?
Ylipäätään Hulkkoselle on tärkeää etsiä uutta.
?Työn alla on aina jokin poikkitaiteellinen tai superkunnianhimoinen projekti. Rolandin rumpukoneet 808 ja 909,
Galaktinen mittelö flipperin ääressä
irrottaa muusikkotuottajan koneiden
takaa ja lepuuttaa
samalla kuuloaistia.
Keikkoja joka lähtöön
JORI Hulkkonen tekee monenlaisia keikkoja. kaikkea mahdollista, millä
ääntä tuotetaan
henkilökuva
Jori Hulkkonen
Alppi-Houz-studion keskeisiä komponentteja ovat
muun muassa Studerin äänipöytä ja Steinberg-ohjaimet, joilla saa hiirtä luonnollisemman otteen säätimiin.
Hohnerin viulukone (alla)
ja neuvostoliittolainen polyfoninen syntetisaattori, jonka
ääni on ?omalaatuinen?.
Olegtron 4060 on uusi kotimainen
innovaatio elektronisessa musiikissa.
Käyttäjä voi tuunata sointia mieleisekseen laitteen mukana tulevalla
komponenttivalikoimalla.
Modulaarinen tekniikka
kiehtoo Jori
Hulkkosta.
Kahta samanlaista laitekokoonpanoa ei
ole olemassa.
Rolandin käänteentekevä TR-909 mullisti musiikintekemistä
1980-luvulta lähtien.
48
Rolandin synaklassikot TB-303 ja TR-606 sekä Korgin uudet
Volca-tulokkaat.
sieltä löytyy aina jotain
uusia juttuja.?
Käsityötä koneella
Työprosessi vaihtelee tapauskohtaisesti. henkilökuva
Laaja tuotanto
KYLLÄPÄ on listalla mittaa! Jori Hulkkosen koottujen teosten nimikkeet täyttävät tietokoneruudun toisensa jälkeen.
Omien albumien ja sinkkujen lisäksi Hulkkonen on ollut mukana lukuisissa yhteistyöprojekteissa, kumppaneinaan esimerkiksi John Foxx ja José González. Usein
se tuo mukaan yllätysmomentin, jota ei siinä hetkessä
osaisi odottaa.?
49. Esimerkiksi Liberacion-lehti valitsi sen vuoden albumiksi. Toki poppia on syntynyt
niinkin, että on haettu joku hauska sointukuvio tai
syna-arpeggio, jonka ympärille biisi on
Sunglasses At Night
(International Deejay Gigolo, 2001)
?Sinkku, jonka tein Tigan kanssa nimellä Zyntherius. Kyseessä oli kokoelma-lp,
jossa oli lisäkseni Ari Ruokamon ja Jukka Hautamäen biisejä.?
Selkäsaari Tracks
(F Communications, 1996)
?Ensimmäinen albumini, levy joka avasi minulle pelin kansainvälisesti.?
When No-one Is Watching
We Are Invisible
(F Communications, 2000)
?Albumi, joka sai osakseen paljon huomiota varsinkin Ranskassa. Kyseessä on teemalevy,
jonka tarina seuraa keski-ikäisen amerikkalaismiehen päätymistä avioeron kautta huumekuriiriksi.
Hulkkoselle tärkeän elokuvallisen Blown Away -konseptin tavoin uran merkittävimmät teokset ovat olleet hyvin henkilökohtaisia rutistuksia.
Under Northern Ground
(Lumi, 1993)
?Ensimmäinen julkaisuni, tehty omalla Lumi-levymerkillä. Katalogia kasvattavat remiksit, joita hän on räätälöinyt alan nimitekijöille, mukaan lukien OMD, Kid
Cudi, Robyn ja Lydia Lunch. Se myi satojatuhansia, ja päädyimme esiintymään playbackinä jopa Top of the
Popsiin.?
Errare Machinale Est
(F Communications, 2007)
?Sooloalbumeistani ehkä hienoin kokonaisuus. Lisäksi Hulkkonen on tuottanut Sister Flon, Villa Nahin ja
NightSatanin albumeja.
Hulkkosen ja John Foxxin yhteislevyllä European Splendour (2013) soi vuorostaan
kaksi remiksiä David Lynchiltä, joka tunnetaan elokuviensa ohella musiikintekijänä.
Seuraava julkaisu on Sin Cos Tan -duon kolmas albumi Blown Away, joka ilmestyy
elokuussa Flow-festivaalin yhteydessä soitettavalla keikalla. Laulajavieraana
muun muassa Paul Oxley.?
Studion on oltava viihtyisä,
jotta sinne haluaa tulla joka
päivä, vaikka tiettyä työprojektia
ei olisikaan odottamassa. Sitä on kiva soittaa . Esimerkiksi
Juho Paalosmaan kanssa Sin Cos Tanin nimissä musiikkia tehdessä työnjako on selkeä.
?Usein Juho istuu sohvalla ja soittaa akustista kitaraa ja minulla on jokin pianosoundi. Biljardi
lisää kotoisuutta ja toimii samalla työssä välttämättömien
lepotaukojen rattoistajana.
bassosyna 303 ja monoliidisyna 101 ovat rautoja, joista en luovu.?
Klassikkokoneet ovat niin selkäytimessä, että jos
Hulkkonen saa jonkin idean, hän pystyy hetkessä tuomaan sen kuuluvaan muotoon. Yksi levyn kantava ajatus
oli tehdä musiikillinen omaelämäkerta alkaen kraftwerkmaisista tunnelmista ja päätyen jonnekin punk-funkin, technon ja indien maailmaan.?
Sin Cos Tan
(Solina/Sugarcane, 2012)
?Puhtaan popmusiikin luominen on ollut tehtävien asioiden listalla
jo pitkään, ja Juho Paalosmaan kanssa yhteistyömme on hyvin vaivatonta.?
muodostunut, mutta lähtökohtaisesti Sin Cos Tanissa sävelletään perinteisesti.?
Teknossa tai kokeellisessa elektrossa uuden luominen on enemmän laitelähtökohtaista.
?Homma avautuu monesti saundien kautta virittelemällä ja ohjelmoimalla, ja sieltä tulee se juttu, joka
synnyttää biisin.?
Kovalevyjen kätköissä muhii valtavasti ideoita, aihioita ja puolivalmiita biisejä, jotka odottavat lopullista
niittiä.
?Monesti kun käyn läpi vanhaa materiaalia, löydän
ideoita, joita yhdistelemällä syntyy uusia biisejä. Yli 20 vuoden käyttökokemuksella ne pelittävät niin sävellystyössä kuin livenä.
Perussettiä on myös Hohnerin 1970-luvun polyfoninen viulukone, joka on ollut Hulkkosella neljännesvuosisadan.
?Siinä on hieno soundi, johon tulee palattua aina
ajoittain. Meillä on
yleensä sävellysaihio ennen kuin aletaan pelleilemään laitteiden kanssa
Ensimmäinen
pari on minulla kotona. Teen sillä rytmiohjelmoinnit.?
50
Pieni mutta
pippurinen. Ostin ekat Alesisit vuonna 2000, nämä ovat toiset samanlaiset. Kesken musiikin tekemisen en
kuitenkaan koskaan vaihda monitoreita, siitä on vain
haittaa.?
info
Jorin laitteisto
JORI Hulkkonen ei keräile vintage-instrumentteja vaan panee
laitteet kiertoon sen jälkeen, kun ei koe saavansa niistä enää
mitään irti. tosin alussa Commodore 64:ssä se tunnettiin nimellä Pro16.
?Työskentelyä nopeuttaa Cubasen omat ohjaimet,
jotka on integroitu suoraan softaan. Tällä hetkellä Hulkkosen tärkein työkalu on modulaarisysteemi, jota hän käyttää myös signaaliprosessointiin, esimerkiksi
kitaroiden tai lauluraitojen efektoimiseen.
Alppi-Houz-studion peruskalusto on kuitenkin pysyvää, kuten
Rolandin klassiset rumpu- ja bassosyntetisaattorit sekä Cubaseohjelmisto.
DAW:
? Steinberg Cubase 7
Hardware:
? Akai MPC-2000
? Akai MPC-500
? Alesis S4 Quadrasynth
? ARP Odyssey
? Casio DH-100
? Casio PT-31
? Casio VL-1
? Custom Analog Modular
System (Eurorack format)
? Echo Musicos Shruti Box
? E-mu Emulator II
? Faemi 1M
? Hohner Stringperformer
? Korg PS-3100
? Korg Monotron
? Korg EX-800
? Korg Volca Beats
? Korg Volca Bass
? Korg Volca Keys
? Novation BassStation
? Olegtron 4060
? PAiA Theremax Custom
Theremin
? Roland SH-101
? Roland SVC-350 Vocoder
? Roland System 100M
? Roland TB-303
? Roland TR-606
? Roland TR-808
? Roland TR-707
? Roland TR-909
? Roland CSQ-600
? Roland U-110
? Siel Expander 80
? Solton arranger
? Tama Techstar TS-305
? Waldorf Rocket
? Yamaha DX-100
? Yamaha TQ5
? Yamaha FX-310A Electroacoustic guitar
? Yamaha Pacifica Electric
guitar
? Keystation Midicontroller 61
? M-Audio Trigger Finger
? Korg microKONTROL
? Doepfer MCV24
? Studer 269 custom mixing
console w/ dynamics
? Mackie 24-8 mixing console +
24 expansion
? Boss KM-60 mixer
? Boss BX-16 mixer
? Mackie Big Knob
? Alesis M1 active x 2
? Genelec Triamp S45YA x 2. Integroituina ne syövät vähemmän prosessoritehoa ja siten nopeuttavat osaltaan
työskentelyä.
?Oikeastaan ainoa ulkopuolinen softa, jota käytän
on Native Instrumentsin Battery. Korgin
huokeat Volcataskusynat pelittavat parhaiten sohvalla demoillessa tai
live-keikoilla - kompakti koko on valtti
paljon matkustavalle.
Sen kirjastona on rumpusämplekokoelma, jota
Hulkkonen alkoi kerätä ryhtyessään tekemään musiikkia vuonna 1988.
?Puhutaan kymmenistä tuhansista saundeista, jotka olen sämplännyt levyiltä yksittäisinä rumpuiskuina, tehnyt omilla modulaarilaitteilla sekä äänittänyt
frendien studioissa rumpukoneilta ja akustisista
rummuista.?
Rumpusämplepankkia selaillessa huomio kohdistuu
mynssiin soundiin. Lisäksi digitaalinen
miksaaminen on äänellisestikin laadukas.
Hulkkonen hyödyntää ohessa kuitenkin myös eilisen tekniikkaa.
?Edelleen ajan hyvin paljon asioita 1970-luvun analogisen miksauspöydän läpi. Rumpuohjelmoinnit teen tietokoneella, mutta
yleensä ajan nekin analogisen pöydän kautta, jolloin
saavutan tietyn lämpimän äänenvärin.?
Arvokas näppituntuma
Työkaluista tärkein on Cubase-softa, jota Hulkkonen
on käyttänyt vuodesta 1989 . Niistä löytyy
kanavakohtaiset ohjaimet pikakomennoin.?
Hallintavastine on myös hyvä.
?Tässä saa miksata fyysisellä feiderillä hiiren sijaan.
Jo siitä tulee oma fiiliksensä. Pienet feideriboksit ja vastaavat auttavat todella paljon. Kun teen miksauksen täällä,
voin kuunnella sen periaatteessa samoilla kaiuttimilla
mutta hyvin erilaisessa ympäristössä.?
Kooltaan isommat Genelec Triamp S45YA:t toimivat toisenlaisena referenssinä.
?Genelecit kytken, jos haluan kokeilla musiikkia
klubitason volyymilla . henkilökuva
Jori Hulkkonen
Työstämisen Hulkkonen hoitaa täysin digitaalisesti.
Silloin voi palata miksauksen aiempaan vaiheeseen,
viilata siellä yksityiskohtia, eikä mitään tarvitse saada
valmiiksi kerralla. On
kiva saada joku ulkopuolinen näkemys loppusilaukseen.?
Softaa Hulkkonen täydentää Cubasen luojan Steinbergin lisäohjelmilla. Minun ei tarvitse katsoa
screeniä, vaan voin olla silmät kiinni sormi feiderillä,
kuunnella ja hoitaa homman just eikä melkein.?
Selkäydintasoinen käyttöliittymän hallinta vapauttaa resursseja työn luovaan puoleen.
?Olipa tekeillä poppia, teknoa tai elektroa, saan idean
nopeasti talteen ja voin myös viedä homman loppuun asti
miksausta myöten. Siitä tulee tosi lämmin
saundi. Masteroinnin tosin jätän muille. masteroinnin saatan joskus
testata huvikseni niillä. Iskuissa on paitsi auktoriteettia
tuovaa puhtia, myös alas taajuusasteikossa ulottuvaa
syvyyttä. Alesis M1 Active Mk 2 -monitorit ovat äänityössä avainasemassa.
?Näissä on huippusaundi. Näin backupit ovat aina olemassa,
jos haluaa muuttaa jotain yksityiskohtaa tai tehdä jostain kappaleesta uuden version